Skip to main content

Ujian, Cabaran & Nikmat Tahun 2023

Refleksi tahun 2023 untuk keluarga kecil kami. 

Pertamanya ucap syukur ke hadrat Ilahi dengan pelbagai ujian dan cabaran serta nikmat yang menjadikan kami lebih dekat dengan Allah SWT. 

Setiap kali ujian yang berlaku pasti akan ada nikmat selepasnya. There will a rainbow after the rain gitu😁. 

Cabaran, ujian & nikmat sepanjang tahun 2023;

1. Maryam & Khadeeja terkena virus influenza A seawal bulan Jan 2023.

2. So kami sekeluarga kuarantin sendiri di rumah selepas berjumpa dengan doktor pakar kanak - kanak. Sorang sekotak ubatan yang doktor bekalkan untuk Maryam & Khadeeja. 

3. Cabaran kami utk pastikan ubat diberikan tepat pada masanya. Tau2 je la kan mcm mane gelagat anak2 bila kena makan ubat. Berlari satu rumah kejar mengeja sehingga dapat tangkap sambil pegang tangan dan kaki😅.

4. Jan 2023, saya disahkan pregnant. Kandungan baru berusia 5 minggu mase tu. Rasa letih yg double sebab menjaga Maryam & Khadeeja. Selepas 3 minggu berlalu saya pula yang demam. Tapi gagahkan diri juga utk pastikan anak2 sihat. Sambil tu mama makan/telan vitamin Shaklee 😁. 

5. Ujian mendatang lagi. Selepas semua sudah kembali sihat di bulan Februari 2023, saya diuji dengan missed misscarige. Mase check up heart beat janin masih ade tapi tak grow dengan baik. Di minggu ke 8 heart beat sudah tiada dan berlaku bleeding & diakhiri dengan prosidur D&C pada bulan Mac 2023. Redha! Bab pregnant tu kite boleh usaha lagi😁🤭💪🏻. 

6. Ujian kewangan keluarga. Actually it start happend since PKP 2021/2022. Alhamdulillah  its getting much better slowly in Aug 2023. Biarlah rahsia apa yang telah terjadi. Perasaan trauma pun ada. But alhamdulillah syukur family sangat - sangat membantu kami. 

7. September 2023 sejurus selepas habis buat 30 hari cabaran transformasi (dapat la turun 2kg😁), saya disahkan hamil lagi😁. Alhamdulillah. Awal2 pregnant just bagi tahu mak abah & kakak jer. Officemate pun hanya 2 @ 3 orang je yang tahu. Ujian di minggu ke -4, ade bleeding sikit dan terus jumpa doktor O&G di KPJ Damansara. Dapat ubat utk kuatkan rahim. Alhamdulillah check up on 6 weeks janin sudah ade heart beat dan bleeding pun dah stop. Syukur alhamdulillah. Morning sickness kali nie sgt teruk. 

8. Ujian datang lagi😁. Akhir Okt 2023 sekali lagi Maryam & Khadeeja diuji dengan influenza B pulak. Kali nie saya dan suami decide utk admit hospital Columbia. Alhamdulillah sudah ada takaful medik dan baru je 3 bulan aktif pelan perubatan tu utk kami sekeluarga. Khadeeja yg admitted dulu, 2 hari lepas tu Maryam pulak & disusuli dengan saya admitted (2 kali ambil ujian darah sebab doktor nak kepastian tapi result masih demam biasa je) selepas 6 hari menjaga depa berdua dengan suami. Doktor sempat check bacaan gula dlm darah saya, alhamdulillah normal😁. 

Mase nie saya pregnant 11 minggu. Double letih sekali lagi. Emotionally memang turun naik mcm roller coster. Sambil jaga anak dengan suami di hospital, saya perlu bekejar ke KPJ utk buat check up pregnant. Mase nie belum demam lagi. Tapi muka memang nampak sangat letih bila jumpa dengan doktor O&G ku. Dia pun perasan keadaan saya mase tu yg keletihan. 

Diuji lagi semasa check up baby, sekali lagi baby tak grow mengikut minggu yang sepatutnya dan heart beat pun dah takde😭. Tapi takde bleeding pun sepanjang saya jaga anak2 di hospital. Doktor kate mungkin sebab kromosom yang terbentuk tidak normal & mencukupi. So missed misscarige for the 3rd time. Redha! Pasti ada hikmahnya❤️

Selesai buat prosidur D&C, Maryam dan Khadeeja pun dah boleh discharge dari hospital. Kembali sihat. Alhamdulillah syukur ❤️.

9. Berpantang la seperti biasa selepas missed misscarige sebanyak 2 kali sepanjang tahun 2023. Berpantang dengan set berpantang Shaklee plus vivix & ResV. Panggil CL jugakutk berurut & bertungku. Alhamdulillah rezeki utk CL ku jua😁.

⭐️⭐️ Tahun 2024 memang saya looking forward utk pregnant lagi lepas nie. Doakan ya!😁. Beri perhatian sepenuhnya utk Maryam & Khadeeja yang sedang membesar dengan bijaknya😁

Jan 2024 jugak saya akan start semula rutin workout dengan coach Shahima Aida💪🏻. Sebelum tu warning up dulu dengan running 3KM.

Semoga tahun 2024 menjadikan kita semua lebih dekat dengan Allah SWT, lebih bersyukur dan lebih sabar dengan apa ujian yang mendatang. Allah uji kerana Allah sayang pada hamba - hambanya❤️.

#coretan2023

Comments

Popular posts from this blog

Testimoni Shaklee Berpantang Selepas Bersalin & Menyusukan Anak Sehingga Usia 2 Tahun.

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pengunjung  setia & baru blog Aisyah K.  Sudah genap 9 tahun pada bulan Jun tahun 2014 saya mendaftar sebagai pengedar sah shaklee. Bermula dengan set supplement asas sahaja. Dari situ bermulalah pelbagai testimoni shaklee yang saya sendiri perolehi. Bermula dari bujang sehinggalah kini anak sudah ada 2 orang. Testimoni shaklee semasa hamil 9 bulan 10 hari. Testimoni shaklee semasa menyusukan anak sehingga umur 2 tahun.  Ada juga testimoni shaklee ketika kulit muka naik jerawat.  Menakjubkan sungguh bila konsisten ambil supplement shaklee terbaik di Malaysia ini. Kulit muka saya kembali sihat dan jerawat hilang tanpa meninggalkan kesan parut.  Paling menggembirakan adalah saya hanya fokus untuk 1 sahaja akan tetapi dapat 2 sekali testimoni shaklee sepanjang hamil, berpantang & menyusukan anak sehingga umur 2 tahun. Kesan sampingan yang tidak disedari. Sebab fokus ketika itu hanya hendak sihat tubuh badan & anak pun sihat bersam

Hari Raya Open House Keluarga & Rakan

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pengunjung setia blog Aisyah K. Panjang cuti raya kali ini. Bersambung pula dengan cuti hari pekerja & hari wesak. Aisyah tidak ambil cuti raya yang panjang tahun ini. Isnin - Rabu tempat kerja memang sudah bagi cuti. Maka hari Khamis terus masuk kerja. Boleh dikira berapa orang staf yang sudah mula bekerja.  Hari Raya Open House Bersama Dengan Keluarga Yang Paling Di Nantikan.  1 Syawal 1444H Aisyah berkesempatan solat sunat Aidilfitri di rumah mak abah di Seksyen 27 Shah Alam. Kali pertama sejak 5 tahun berkahwin. Berpagi - pagian ke rumah mak abah.  Hari raya pertama inilah open house Aisyah. Makan sama - sama dengan mak abah & adik beradik serta suami dan anak - anak. Cuma abang sulung beraya di Bentong, Pahang manakala kakak saya beraya di Johor (tak ingat nama kampung di sana 🤭). Menu utama sudah semestinya dari air tangan mak. Kuah lodeh. Ada banyak sayur dalam kuah lodeh. Itu yang sangat seronok makan menu kuah lodeh di pagi r

Keistimewaan & Kelebihan Pengedar Shaklee Kelana Jaya, Selangor.

Anda sedang mencari pengedar sah shaklee di kawasan sekitar Petaling Jaya, Selangor?  Salam perkenalan kepada semua pengunjung blog Aisyah K. Ya betul. Aisyah K adalah pengedar shaklee yang anda sedang cari. Secara khususnya, saya menetap di Kelana Jaya, Petaling Jaya, Selangor. Bersedia 24/7 untuk anda hubungi bagi mendapatkan produk shaklee serta perkhidmatan konsultasi penggunaan produk shaklee yang berkesan. Sedikit Pengenalan Sebagai Pengedar Shaklee . Pada 20 Jun 2014 saya adalah tarikh saya mendaftar sebagai pengedar shaklee . Hampir 9 tahun sudah bersama dengan shaklee. Bermula ketika masih bujang & sudah bekerja sehinggalah kini anak sudah 2 orang.   Bekerja di Klang. Ramai pengguna produk shaklee di sekitar kawasan Klang telah menghubungi saya bagi mendapatkan supplement shaklee dengan kadar segera.  Sebagai pengedar shaklee yang menetap di Kelana Jaya, sangat mudah untuk saya ke Home Office Shaklee di Sunway Geo Petaling Jaya. Sangat dekat. Hanya 5 minit sahaja dari te