Skip to main content

Amalan Gaya Hidup Sihat Ibu Hamil, Menyusu & Berpantang.

Mana satu pilihan anda?A atau B?

(A) Ibu cepat lapar
       Ibu kerap makan
       Berat badan ibu bertambah
       Berat badan ibu sukar nak turun
       Ibu moody
       Ibu lesu 

Atau,

(B) Tidak ada lagi masalah susu merudum
       Ibu lebih cergas
       Bayi lebih tenang (sebab cukup susu)
       Ibu lebih ceria (sebab bayi tenang)
       Bayi membesar elok, ibu tidak mereput, segar dan berseri.

Pastinya mesti ramai yang memilih (B) tetapi bagaimana pula caranya? Saya akan kongsikan amalan gaya hidup sihat berdasarkan pengalaman saya menyusu & berpantang dua orang puteri, Maryam & Khadeeja di usia lewat 30. 
Sekarang berusia 40 tahun. Bagi tahu awal - awal umur supaya anda juga akan rasa mampu menjalani dan melakukan amalan gaya hidup sihat seperti saya insyaAllah.

Sebelum itu saya kongsikan terlebih dahulu apa rutin sebagai ibu yang bekerja, menyusukan anak & ketika berpantang selepas bersalin.

Rutin Ibu Bekerja & Menyusukan Anak

Bangun seawal pukul 4.30 pagi setiap hari menyediakan bekalan susu EBM yang pertama sebanyak 5oz untuk anak. Hari - hari keluar rumah seawal 6.30 pagi untuk ke tempat kerja & hantar anak ke taska. Di pejabat pun masih dengan rutin memerah susu. 

Balik dari tempat kerja bermain - main dengan Maryam & Khadeeja sambil menyediakan makan malam untuk keluarga. Sambil menunggu lauk masak basuh baju sekejap. 

Alhamdulillah setiap hari saya dapat menyimpan stok EBM sebanyak 20oz dengan rutin yang sama setiap hari. Memang penat tapi saya masih bertenaga setiap hari. 

Bila usia anak sudah masuk 6 bulan, rutin sudah berubah dan bertambah sedikit. Setiap hari perlu menyediakan makanan seperti bubur & puri buah di awal pagi pula atau sehari sebelum. Rutin menyediakan EBM masih berjalan seperti biasa. 
Maryam & Khadeeja dapat menikmati susu badan sehingga usia mereka 2 tahun. Membesar dengan sihat & ceria dan semakin bijak dari gaya segi percakapan. Sekali sekala demam, batuk & selsema tu ada tapi tidak lama & cepat sembuh.

Rutin Ibu Bekerja Berpantang & Menyusukan Anak.

Di awal kelahiran Maryam & Khadeeja rutin berpantang dan menyusu tidak banyak beza. Keduanya saya bersalin secara pembedahan. Fokus utama saya hendak rasa bertenaga dan selesa ketika menyusukan anak. Mahu juga luka pembedahan cepat sembuh. 

Sebelum itu saya kena bagi tahu awal -awal, Maryam dan Khadeeja masing - masing lahir pada tahun 2018 & 2020. Bukan bersalin kembar ye😁 cuma pengalaman berpantang yang sama. Rutin bangun sekejap - sekejap setiap hari pukul 2 pagi dan 3 pagi itu sudah menjadi kebiasaan untuk menyusukan Maryam & Khadeeja. 

Masih bertenaga dan rasa segar badan di awal pagi. Anak kenyang susu badan dan dapat tidur lena. Maka saya pun tidur bersama - sama mereka. Makanan ketika berpantang seperti lauk - lauk harian yang biasa saya makan seisi keluarga. Nasi, ikan, sayur & buah - buahan. Minum air kosong sudah pasti. 
Kedua- dua rutin berpantang dan menyusu saya nampak seperti sama sahaja dengan ibu - ibu di luar sana. Betulkan? Tapi apa yang amalan gaya hidup sihat yang membolehkan saya merasai perkara dibawah ini?
  • Tidak ada lagi masalah susu merudum
  • Ibu lebih cergas
  • Bayi lebih tenang (sebab cukup susu)
  • Ibu lebih ceria (sebab bayi tenang)
  • Bayi membesar elok, ibu tidak mereput, segar dan berseri.
Amalan Gaya Hidup Sihat Yang Bukan Rahsia Lagi!

#1. Bersenam 2 kali seminggu.

Saya mula aktif bersenam ketika mengandungkan Khadeeja pada tahun 2020. Semasa di trismester kedua sudah mula melakukan senaman yang sesuai melalui Youtube dan selepas mendapat kebenaran daripada doktor O&G saya. 

Dua kali seminggu sahaja saya bersenam selama 30 - 40 minit. Selebihnya saya hanya berjalan di waktu pagi atau petang di sekitar rumah sahaja. Tidak perlu pergi jauh -jauh. Yang pasti ajaklah suami bersama. Suami adalah penguat semangat saya untuk terus kekal aktif & mengeluarkan peluh.

Selepas selesai berpantang, saya masih meneruskan aktiviti bersenam dan berjalan kaki. Ketika ini masih bersenam dengan menonton Youtube. Boleh lihat antara senaman yang saya buat di bawah ini semasa mengandung & selepas berpantang.

11 September 2021 saya mula melakukan senaman bersama dengan geng/kumpulan Fit & Fab Ladies Shah Alam dibawah bimbingan jurulatih Aida (Coach Aida). Sepanjang tempoh PKP saya masih bersenam. Bersenam melalui Google Meet setiap hari Rabu malam & Ahad pagi. Coach Aida menyediakan jadual bersenam setiap bulan. Ya ada yuran bulanan. Hanya RM 80 sebulan.

Sehinggalah ke hari ini saya masih bersenam bersama dengan geng Fit & Fab Ladies. Selain sokongan dari suami, kumpulan seperti Fit & Fab Ladies ini sangat membantu untuk saya terus kekal konsisten dengan amalan gaya hidup sihat ini.

Semakin aktif, semakin lancar & banyak pula susu badan untuk dinikmati oleh Maryam & Khadeeja terutamanya selepas selesai bersenam. 

#2. Intermittent Fasting & Detoks.

Saya pasti ramai yang sudah mengetahui apa itu intermittent fasting & detoks. Pasti juga ramai yang sudah melakukannya sebagai rutin bulanan & harian amalan gaya hidup sihat. Pernah atau tidak anda ketahui yang ibu menyusu juga boleh membuat intermittent fasting dan detoks tanpa mengganggu kuantiti susu badan? Saya pernah melakukannya. 

Apa keperluan ibu menyusu melakukan intermittent fasting dan detoks sebagai amalan gaya hidup sihat sebulan sekali atau seminggu sekali? Fokus utama saya adalah mahu badan lebih bertenaga, tidak mahu rasa lesu selalu. Perut saya lebih rasa selesa. Tiada masalah sembelit. 

Toksin dalam badan memang kena dibuang dengan lebih kerap, samada melalui senaman atau detoks.

Ketika Khadeeja berusia 4 bulan saya sudah mula melakukan detoks dan intermittent fasting. Saya melakukannya serentak selama 5 hari sebulan sekali atau dua bulan sekali. Saya melakukan amalan gaya hidup sihat ini tanpa rasa perit & merana malah sangat menyeronokkan apabila mendapat hasil susu badan yang mencurah - curah banyak & mencukupi.

Saya kongsikan dibawah ini apa yang saya alami ketika melakukan amalan gaya hidup sihat ini ketika masih menyusukan Khadeeja & juga Maryam. Tapi sebelum itu saya kongsikan apa yang saya makan untuk 5 hari detoks & intermittent fasting. 

Perlahan - lahan ulang buat detoks & intermittent fasting ini badan akan rasa lebih dan sangat ringan terutamanya ketika melakukan rutin senaman. Hari pertama & kedua detoks memang badan akan rasa letih & melepek. Itu normal sebab badan tengah dalam proses menyingkirkan toksin - toksin.

Amalan gaya hidup sihat ini sangat membantu semasa saya di dalam fasa menyusukan Maryam & Khadeeja. Boleh rasa badan lebih bertenaga sebab dapat tidur yang cukup dan sangat lena, disamping toksin yang dikeluarkan melalui peluh & pembuangan najis yang lancar.

Detoks & intermittent fasting jika dibuat bersama dengan rutin senaman, percayalah anda akan rasa sangat berpuashati sebab berat badan boleh diturunkan dengan lancar.

#3. Kurangkan Pengambilan Gula Dalam Pemakanan Seharian.

Ibu menyusu sudah pasti pernah mengalami situasi cepat rasa lapar & selalu rasa lapar. Rasa hendak makan & mengunyah sesuatu lebih kerap. Menyusukan anak memang tidak asing lagi akan merasai semua ini. 

Saya juga pernah alami dan rasainya. Selalu rasa hendak makan biskut celup dengan air teh o panas. Tapi saya rasa sesuatu yang tidak menyeronokkan apabila mengulang - ulang celup biskut dengan teh o panas. Melampau pula rasa lapar. Tidak kenyang mana pun. Ini berlaku semasa saya menyusukan Maryam. Berat badan semakin naik pula.

Bermula dari rasa itu, saya terus ambil keputusan untuk sedikit demi sedikit mengurangkan minuman dan makanan yang mempunyai kandungan gula yang tinggi. Makanan yang manis - manis pun saya sudah lama tidak ambil. 

Amalan gaya hidup sihat seperti detoks dan intermittent fasting telah banyak mengubah deria rasa manis pada lidah saya. Badan saya secara automatik akan cepat memberi signal seperti cepat rasa mengantuk, kulit muka akan mula dinaiki jerawat - jerawat kecil dan sedikit moody jika saya makan benda yang manis atau tinggi gula.

Percayalah jika banyak mengambil makanan atau minuman tinggi gula anda akan cepat rasa moody. Ibu menyusu perlu sentiasa tenang dan pandai mengawal emosi. Kurangkan pengambilan makanan yang tinggi gula. Kawal rasa craving. Ambil makanan yang padat dengan nutrisi. 

Barulah saya dan para ibu diluar sana boleh rasai perkara dibawah ini :

  • tidak ada lagi masalah susu merudum
  • ibu lebih cergas
  • bayi lebih tenang (sebab cukup susu)
  • ibu lebih ceria (sebab bayi tenang)
  • bayi membesar dengan elok, ibu tidak mereput, segar dan berseri.
Sehingga ke hari ini sudah lama saya tidak minum air milo, kopi, sirap, air gas dan yang berwarna - warna. Lidah saya pun sudah lupa bagaimana rasa air - air manis. Ya bukan mudah hendak ubah kepada amalan gaya hidup sihat ini. Perlu dilatih. 

Supplement Shaklee banyak membantu perjalanan saya untuk mengurangkan pengambilan makanan & minuman manis/bergula tinggi.

Alhamdulillah semakin hari sudah semakin pandai dan bijak memilih. Tidak ada rasa craving melampau pun hendak minum air - air manis tersebut. Bulan puasa 30 hari memang sudah berjaya tanpa minum air manis. Jika makan diluar saya akan minta "sky juice" sahaja😃. 

Di rumah saya selalu membiasakan Maryam & Khadeeja untuk kerap minum air kosong. Percaya atau tidak di rumah saya sudah lama tiada bungkusan mil0 & teh kecuali kopi sebab suami yang minum setiap pagi tapi itu pun minum kopi tanpa gula.

#4. Pengambilan Supplement Secara Betul & Bijak.

Amalan gaya hidup sihat yang saya lakukan seperti bersenam, detoks, intermittent fasting & mengurangkan pengambilan makanan & minuman tinggi gula ini banyak dibantu dengan pemilihan dan pengambilan supplement yang betul & berkesan. 

Sudah pastinya saya memilih supplement shaklee. Berkesan. Selamat. Terbukti. Tahun 2021 - 2023. 3 tahun berturut - turut memenangi Anugerah "Trusted Brand" untuk kategori vitamin & supplement kesihatan oleh Reader's Digest . 

Apa supplement yang saya amalkan dari bujang, semasa hamil, menyusukan anak & berpantang selepas bersalin? Inilah senarai vitamin yang saya dan suami ambil secara harian sejak tahun 2014 (masih bujang) sehinggalah sekarang.

Supplement Asas Ibu Hamil,Menyusu & Berpantang

Hamil, berpantang, bersenam, detoks & intermittent fasting & menyusukan anak secara sihat dan menggembirakan. Semua ini banyak disokong dengan pengambilan supplement shaklee.

Bermula dengan supplement harian (Best Seller Set):

  • ESP Mixed Soy Protein Isolate Powder
  • B Complex
  • Sustained Release Vita - C Plus
  • Omega Guard
  • Ostenutrix

Saya percaya pengambilan nutrisi yang baik sangat memainkan peranan penting dalam amalan gaya hidup sihat. Nutrisi yang asas inilah yang diperlukan untuk menyokong kesihatan yang optimum.

Selapas berkahwin dan mahu ikhtiar hamil, saya dan suami cuma tambah beberapa supplement untuk dilengkapkan bersama dengan supplement harian:

  • CoQ - Trol Plus
  • Vivix
  • Zinc Plus
  • Vita - Lize

Untuk ikhtiar hamil ini, disarankan untuk dibuat bersama dengan amalan gaya hidup sihat seperti bersenam, detoks & intermittent fasting dan kurangkan pengambilan makanan/minuman yang tinggi kandungan gula. Elakkan dari makan makanan segera atau fast food jika boleh. Saya sendiri sudah lama berhenti makan fast food. Rasanya ada dalam 8 tahun. 

Sudah berjaya hamil anak pertama pada bulan Disember 2017, iaitu  4 bulan selepas bernikah. Hamil anak ke-2 pada Disember 2019. Alhamdulillah. Maka sepanjang tempoh kehamilan saya amalkan supplement harian seperti diatas dan Vita-Lize. 

Ibu gembira = bayi sihat. Nutrisi yang lengkap adalah kunci kepada ibu dan bayi yang lebih sihat dan kehamilan yang menyeronokkan!

Bacaan HB normal, tekanan darah tinggi pun normal pada setiap kali temujanji dengan doktor O&G, bacaan gula dalam darah pun normal walaupun dua kali kena minum air gula.  Berat badan ketika hamil hanya naik 1 kg sebulan secara purata. Berat anak ketika lahir pun normal. 2,91kg & 3,2kg.

Keputusan ujian bacaan gula dalam darah

Saya bersenam juga mengikut kesesuaian semasa di trimester ke - 2 disamping mengambil supplement ketika hamil 9 bulan 10 hari.

Ketika berpantang selepas bersalin secara pembedahan, makanan ketika berpantang adalah makanan biasa yang diambil setiap hari. Suku - suku separuh. Lebihkan sayur & buah dan juga ikan. 

Perjalanan keibuan yang menggembirakan. Saya memulakan perjalanan sebagai seorang ibu dengan pengambilan supplement shaklee juga. Set menyusu & berpantang. Sama sahaja seperti supplement harian yang diambil sebelum ini, cuma saya menambah:

  • Res-V
  • Alfafa Complex
  • Lecithin

Bagi memberi sokongan ketika melakukan amalan gaya hidup sihat, terutamanya senaman dan detoks & intermittent fasting, inilah supplement tambahan yang saya amalkan selain supplement harian/set hamil/set menyusu & berpantang.

  • DTX Complex
  • Herb-Lax
  • ESP
  • Vivix
  • Alfafa Complex
  • Cinch Shake
Pengambilan supplement shaklee ini banyak membantu dan menyokong amalan gaya hidup sihat saya.
Sepanjang hamil, menyusu anak sehingga usia 2 tahun pun masih boleh & mampu buat detoks bersama IF dan juga senaman setiap minggu. 
  • Bantu mengawal rasa craving.
  • Bantu berikan tenaga sehingga ke peringkat sel.
  • Bantu hasilkan susu badan yang banyak & mencukupi untuk anak.
  • Bantu kekalkan berat badan yang normal.
  • Bantu menguatkan sistem immun badan.
  • Memelihara kesihatan organ hati. 
Bonus yang paling menyeronokkan jika anda melakukan amalan gaya hidup sihat bersama shaklee adalah kulit muka sentiasa kelihatan muda, sekata walaupun tanpa mengenakan make - up😁. 

InsyaAllah amalan gaya hidup sihat ini saya & anda pasti akan merasai kesannya untuk jangkamasa yang panjang. Sihat selalu InsyaAllah.

Akhirnya kita sama - sama hendak mencapai perkara dibawah ini dengan amalan gaya hidup sihat:
  • Tidak ada lagi masalah susu merudum
  • Ibu lebih cergas
  • Bayi lebih tenang (sebab cukup susu)
  • Ibu lebih ceria (sebab bayi tenang)
  • Bayi membesar elok, ibu tidak mereput, segar dan berseri.
Promosi Jun 2023!

Shaklee datangkan kemudahan bayaran secara ansuran sehingga 6 bulan. Ya, kemudahan pembayaran ini adalah bagi pemegang kredit kad Maybank untuk promosi Set ResV-vix, Set Trio ResV & Set Trio Vivix.
Mulakan amalan gaya hidup sihat dengan detoks bersama Set Hello New You & ResV-vix.
Hubungi Aisyah K untuk sama - sama kita mulakan amalan gaya hidup sihat ini. Saya bersedia membantu memberikan konsultasi cara pengambilan supplement yang betul, sesuai & berkesan dengan tujuan kesihatan anda.

#nextlevelblogging
#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023

_ _ _ _

Aisyah Kamaruzaman
No. Tel/Wasap : +6013 -249 9392
Follow & Like FB : Aisyah Kamaruzaman
Hubungi saya untuk mengetahui tentang hamil, berpantang & menyusu dengan sihat & gembira dan juga peluang bisnes Shaklee hanya dari rumah dan 100% secara online.

Comments

Popular posts from this blog

Testimoni Shaklee Berpantang Selepas Bersalin & Menyusukan Anak Sehingga Usia 2 Tahun.

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pengunjung  setia & baru blog Aisyah K.  Sudah genap 9 tahun pada bulan Jun tahun 2014 saya mendaftar sebagai pengedar sah shaklee. Bermula dengan set supplement asas sahaja. Dari situ bermulalah pelbagai testimoni shaklee yang saya sendiri perolehi. Bermula dari bujang sehinggalah kini anak sudah ada 2 orang. Testimoni shaklee semasa hamil 9 bulan 10 hari. Testimoni shaklee semasa menyusukan anak sehingga umur 2 tahun.  Ada juga testimoni shaklee ketika kulit muka naik jerawat.  Menakjubkan sungguh bila konsisten ambil supplement shaklee terbaik di Malaysia ini. Kulit muka saya kembali sihat dan jerawat hilang tanpa meninggalkan kesan parut.  Paling menggembirakan adalah saya hanya fokus untuk 1 sahaja akan tetapi dapat 2 sekali testimoni shaklee sepanjang hamil, berpantang & menyusukan anak sehingga umur 2 tahun. Kesan sampingan yang tidak disedari. Sebab fokus ketika itu hanya hendak sihat tubuh badan & anak pun sihat bersam

Keistimewaan & Kelebihan Pengedar Shaklee Kelana Jaya, Selangor.

Anda sedang mencari pengedar sah shaklee di kawasan sekitar Petaling Jaya, Selangor?  Salam perkenalan kepada semua pengunjung blog Aisyah K. Ya betul. Aisyah K adalah pengedar shaklee yang anda sedang cari. Secara khususnya, saya menetap di Kelana Jaya, Petaling Jaya, Selangor. Bersedia 24/7 untuk anda hubungi bagi mendapatkan produk shaklee serta perkhidmatan konsultasi penggunaan produk shaklee yang berkesan. Sedikit Pengenalan Sebagai Pengedar Shaklee . Pada 20 Jun 2014 saya adalah tarikh saya mendaftar sebagai pengedar shaklee . Hampir 9 tahun sudah bersama dengan shaklee. Bermula ketika masih bujang & sudah bekerja sehinggalah kini anak sudah 2 orang.   Bekerja di Klang. Ramai pengguna produk shaklee di sekitar kawasan Klang telah menghubungi saya bagi mendapatkan supplement shaklee dengan kadar segera.  Sebagai pengedar shaklee yang menetap di Kelana Jaya, sangat mudah untuk saya ke Home Office Shaklee di Sunway Geo Petaling Jaya. Sangat dekat. Hanya 5 minit sahaja dari te