Skip to main content

3 Doa Yang Bagus Untuk Wanita dan Seisi Keluarga.

Al - Khabir, Allah SWT lebih teliti dan terperinci tahap pengetahuan - Nya.

Yang cuba disembunyikan pun Dia tahu. Yang dah lepas dan akan datang pun Dia tahu semuanya. Masya-Allah! Tuhan yang hebat.

Saya teringat ustaz cakap, dunia ini Allah yang punya. Kita nak lari ke mana? 

Mengetahui nama dan sifat Allah al - Khabir boleh membuatkan diri saya dan mereka yang diuji rasa terpujuk.
Takpe, Allah tahu semuanya
Di sinilah hati boleh memaknai kata - kata cukuplah Allah bagiku.
The moment kita yakin Allah tahu semuanya, di situlah bermulanya sebuah penyembuhan jiwa.
#1. Doa saat kita diuji.
Saya selalu berpegang jika Allah menguji seseorang hambaNya, itu tandanya Allah ingat pada kita dan sayang pada kita. 

Saya dan keluarga diuji oleh Allah. Suami saya hampir 5 bulan belum menerima bayaran gaji bulanannya. Sungguh memang terasa berat ujian ini untuk kami sekeluarga. Sepanjang 5 bulan itu, semua perbelanjaan bergantung dengan gaji bulanan saya sahaja. 

Di sini Allah sangat mengajar diri saya & suami untuk melihat dan mensyukuri nikmat lain yang Allah sentiasa berikan kepada kami. Nikmat sihat, nikmat dapat bangun malam untuk solat sunat & nikmat anak - anak yang sentiasa memahami keadaan semasa kami.

Isteri diuji disaat suaminya tiada apa - apa. Pernah menangis. Ya saya dan suami sudah sampai satu tahap menangis dengan ujian ini. Lepaskan semua rasa sekali tu je dan terus jalan terus & sentiasa berdoa kepada Allah.

Doa agar sentiasa diberikan kekuatan fizikal, mental & emosi. Doa yang saya baca adalah susunan kata - kata yang terbit dari hati dikala hati ini terasa berat sangat dengan ujian ini.
Ya Allah, terima kasih diatas segala nikmat islam, iman, ehsan & kesihatan fizikal, mental & emosi yang Engkau sentiasa berikan yang terbaik buat kami sekeluarga. Ya Allah, lapangkanlah segala kesulitan kami di dalam mencari rezeki di muka bumiMu ini.
Selain dari doa susunan sendiri, saya juga ingin kongsi doa yang bagus untuk wanita di luar sana amalkan setiap hari.
#2. Doa sebelum tidur untuk seisi keluarga.
Doa ini khusus saya reka sendiri ayatnya dari anak pertama saya lahir sehinggalah ke hari ini.
Ya Allah berikanlah kepada Maryam, Khadeeja, saya, suami saya, kedua ibubapaku, ibu mertuaku, adik - beradikku & anak - anak tiriku agar kami dapat tidur dengan lebih lena & dapat rehatkan tubuh badan ini dengan sebaiknaya sehingga kami bangun pada keesokkan harinya dalam keadaan yang lebih sihat, cergas, cerdas, pintar, soleh & solehah di dalam mentaati segala perintahMu & meninggalkan segala laranganMu.

Agak panjang doa ini, tetapi bila sudah diamalkan setiap hari terasa sangat ringkas sahaja doa ini. Saya sangat mengesyorkan untuk para wanita di luar sana untuk amalkan doa ini sebelum tidur.

Alhamdulilah doa yang saya amalkan ini dapat dirasai kesannya yang lebih baik untuk kami sekeluarga pada setiap hari.
Jom amalkan!

#3. Doa agar sentiasa dalam jagaan Allah.
Teringat satu perkongsian dari Ustazah Asma Harun dalam satu siri ceramahnya, beliau ada berkongsikan doa yang bagus untuk wanita atau para isteri amalkan agar anak - anak sentiasa dalam jagaan & perlindungan Allah swt.

Doa yang diajar ini bagus untuk dibaca dan diamalkan sebelum anak - anak pergi ke sekolah dan sebelum mereka tidur. Caranya mudah sahaja. Letakkan tapak tangan kita diatas kepala anak - anak dan baca 3 ayat ini;
  • Ya Allah Ya Hafiz Ya Muhaimin - 3x(Dalam hati, kita doa; Ya ALLAH yang menjaga, jagalah anakku ini Ya ALLAH. Aku serahkan anakku dalam jagaan dan pengawasan-MU.
  • Baca surah Ar Rahman ayat 1 - 4
Dalam hati, kita doa; Ajarkanlah anakku ini ilmu Al-Bayan, ilmu yang jelas, kemahiran untuk bercakap, kemahiran untuk mendapatkan ilmu, beramal dengan ilmu.
  • احْفَظِ اللهَ يَحْفَظْكَ - “Jagalah Allah, Allah akan menjagamu". Ini kita pesan dan bisik di telinga anak, walaupun anak itu masih kecil dan belum memahaminya, kita biasa dengan kata - kata ini untuk diucapkan kepada anak setiap hari.
Bila baca dengan makna sekali ayat - ayat ini di dalam doa, memang deep sungguh rasanya. Doa yang bagus untuk wanita ini secara tidak langsung mendidik kita juga. Apa - apa urusan kita di dunia ini kita serahkan kepada Allah.

Semoga perkongsian 3 doa yang bagus untuk wanita ini bermanfaat untuk para ibu di luar sana. Boleh juga kongsikan entri saya ini kepada para ibu dan wanita agar sama - sama dapat amalkan, insyaAllah.

#nextlevelblogging
#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
_ _ _ _

Aisyah Kamaruzaman
Daftar ahli shaklee hanya RM 35 sahaja
Follow & Like FB : Aisyah Kamaruzaman
Hubungi saya untuk mengetahui tentang hamil, berpantang & menyusu dengan sihat & gembira dan juga peluang bisnes Shaklee hanya dari rumah dan 100% secara online.

Comments

Popular posts from this blog

Testimoni Shaklee Berpantang Selepas Bersalin & Menyusukan Anak Sehingga Usia 2 Tahun.

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pengunjung  setia & baru blog Aisyah K.  Sudah genap 9 tahun pada bulan Jun tahun 2014 saya mendaftar sebagai pengedar sah shaklee. Bermula dengan set supplement asas sahaja. Dari situ bermulalah pelbagai testimoni shaklee yang saya sendiri perolehi. Bermula dari bujang sehinggalah kini anak sudah ada 2 orang. Testimoni shaklee semasa hamil 9 bulan 10 hari. Testimoni shaklee semasa menyusukan anak sehingga umur 2 tahun.  Ada juga testimoni shaklee ketika kulit muka naik jerawat.  Menakjubkan sungguh bila konsisten ambil supplement shaklee terbaik di Malaysia ini. Kulit muka saya kembali sihat dan jerawat hilang tanpa meninggalkan kesan parut.  Paling menggembirakan adalah saya hanya fokus untuk 1 sahaja akan tetapi dapat 2 sekali testimoni shaklee sepanjang hamil, berpantang & menyusukan anak sehingga umur 2 tahun. Kesan sampingan yang tidak disedari. Sebab fokus ketika itu hanya hendak sihat tubuh badan & anak pun sihat bersam

Keistimewaan & Kelebihan Pengedar Shaklee Kelana Jaya, Selangor.

Anda sedang mencari pengedar sah shaklee di kawasan sekitar Petaling Jaya, Selangor?  Salam perkenalan kepada semua pengunjung blog Aisyah K. Ya betul. Aisyah K adalah pengedar shaklee yang anda sedang cari. Secara khususnya, saya menetap di Kelana Jaya, Petaling Jaya, Selangor. Bersedia 24/7 untuk anda hubungi bagi mendapatkan produk shaklee serta perkhidmatan konsultasi penggunaan produk shaklee yang berkesan. Sedikit Pengenalan Sebagai Pengedar Shaklee . Pada 20 Jun 2014 saya adalah tarikh saya mendaftar sebagai pengedar shaklee . Hampir 9 tahun sudah bersama dengan shaklee. Bermula ketika masih bujang & sudah bekerja sehinggalah kini anak sudah 2 orang.   Bekerja di Klang. Ramai pengguna produk shaklee di sekitar kawasan Klang telah menghubungi saya bagi mendapatkan supplement shaklee dengan kadar segera.  Sebagai pengedar shaklee yang menetap di Kelana Jaya, sangat mudah untuk saya ke Home Office Shaklee di Sunway Geo Petaling Jaya. Sangat dekat. Hanya 5 minit sahaja dari te

Amalan Gaya Hidup Sihat Ibu Hamil, Menyusu & Berpantang.

Mana satu pilihan anda?A atau B? (A) Ibu cepat lapar        Ibu kerap makan        Berat badan ibu bertambah        Berat badan ibu sukar nak turun        Ibu moody        Ibu lesu  Atau, (B) Tidak ada lagi masalah susu merudum        Ibu lebih cergas        Bayi lebih tenang (sebab cukup susu)        Ibu lebih ceria (sebab bayi tenang)        Bayi membesar elok, ibu tidak mereput, segar dan berseri. Pastinya mesti ramai yang memilih (B) tetapi bagaimana pula caranya? Saya akan kongsikan amalan gaya hidup sihat berdasarkan pengalaman saya menyusu & berpantang dua orang puteri, Maryam & Khadeeja di usia lewat 30.  Sekarang berusia 40 tahun. Bagi tahu awal - awal umur supaya anda juga akan rasa mampu menjalani dan melakukan amalan gaya hidup sihat seperti saya insyaAllah. Sebelum itu saya kongsikan terlebih dahulu apa rutin sebagai ibu yang bekerja, menyusukan anak & ketika berpantang selepas bersalin. Rutin Ibu Bekerja & Menyusukan Anak .  Bangun seawal pukul 4.30 pagi