Skip to main content

🌸 Pengalaman pertama berpantang selepas bersalin czer 🌸

Selepas selesai bersalin & menetap 2 hari di hospital KPJ Damansara, saya dibenarkan balik ke rumah sendiri :
✔️ Maryam sihat tiada kuning الحمدلله
✔️ Mama maryam pun dah boleh bergerak sendiri selepas operation tapi still perlu support dgn something di bahagian luka الحمدلله
✔️Jahitan luka pembedahan pun OK الحمدلله
Seminggu yang pertama berpantang husband yang jaga. Beli & masak lauk pantang, mandikan Maryam & semua la keje rumah diselesaikan 👍🏻
Saya sambung berpantang selama hampir 3 bulan di rumah parents di Shah Alam. 1st time mak saya nak jaga puteri dia yang bersalin czer nie. Sebab kakak saya bersalin normal utk 5 org anak2nye. Sebenarnye lebih kurang sama je cara berpantang & penjagaan selepas bersalin nie cuma bezanye mcm mane nak jaga luka pembedahan tu sebab czer nie is a major operation yang mana 7 lapisan otot perlu dipulihkan semula. Haha..part nie mmg saya baru tahu..😳
Setiap hari mak saya akan selak buku resepi masakan sihat utk masak lauk pantang. Awal - awal tu try & error utk test perut Maryam boleh terima ke tak. Setiap kali kalau Maryam tak boleh tidur malam mesti pertama skali saya & mak saya akan check adalah perut Maryam, try recall ape yg dimakan the whole day. Lama kelamaan dah tahu ape yg sensitif utk perut Maryam.
My simple rule of thumb makanan pantang nie, bykkan ambil protein, sayur & buah2an utk pulihkan luka czer plus saya minum ESP setiap pagi & petang dan 1 sudu kecil vivix sebelum tido.
Selain ESP & vivix, saya top up juga dengan supplement shaklee yang lain :
✔️ Vitamin C
✔️ B complex
✔️ Vitalea Iron Formula
✔️ Omega Guard
✔️ Ostematrix
✔️ Alfafa Complex
Saya ada juga ambik pakej masakan pantang dari tukang urut saya (kak mun) utk 10 hari. Setiap hari time lunch kak mun akan hantar & mmg sgt berbaloi sebab ahli keluarga yg lain pun boleh makan sama sehingga dinner. Guess what?? Kak mun ade masak seafood😱 & saya belasah je makan dgn penuh yakin... hehe sebab ada 1 sup special utk setiap hidang & wajib habiskan. Plus saya amalkan juga 1 sudu kecil vivix setiap malam sebelum tido & الحمدلله xde gatal2 langsung kat bahagian luka tu malah kesan jahitan czer pun semakin cantik. 👍🏻
Mengurut selepas pantang pun saya ambil pakej dengan kak mun. 5 kali aje . Dah biasa dia urut b4 kawin. Mmg best. Saya pesan siap2 yg saya bersalin czer so bhgn jahitan tu tidak diurut. Kak mun buat juga urutan utk melancarkan pengaliran susu badan 👍🏻
Dr O & G saya tak galakkan utk pakai barut di awal - awal pantang. Yang penting saya kena buat exercise angkat 2 kaki sambil baring setiap hari utk kuatkan semula otot. 1st appointment selepas 1 bulan berpantang, Dr check dibahagian czer, الحمدلله kesan jahitan dah semakin cantik, tiada bintik2 merah just kena selalu bersihkan dengan alcohol swab & sapu ubat yg Dr bagi sampai habis, pastikan bahagian jahitan tu sentiasa kering.
Dr juga ade pesan pada saya utk banyakkan berjalan & buat sit up slowly but continuously utk kempiskan perut tu. Sape yg pernah bersalin czer tahu la mcm mane keadaan @ rupa perut tu..hehe...😁
Thanks to all my family members & friends especially my husband & anak2 dan mak abah for all the support given ❤️❤️❤️

Comments

Popular posts from this blog

Testimoni Shaklee Berpantang Selepas Bersalin & Menyusukan Anak Sehingga Usia 2 Tahun.

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pengunjung  setia & baru blog Aisyah K.  Sudah genap 9 tahun pada bulan Jun tahun 2014 saya mendaftar sebagai pengedar sah shaklee. Bermula dengan set supplement asas sahaja. Dari situ bermulalah pelbagai testimoni shaklee yang saya sendiri perolehi. Bermula dari bujang sehinggalah kini anak sudah ada 2 orang. Testimoni shaklee semasa hamil 9 bulan 10 hari. Testimoni shaklee semasa menyusukan anak sehingga umur 2 tahun.  Ada juga testimoni shaklee ketika kulit muka naik jerawat.  Menakjubkan sungguh bila konsisten ambil supplement shaklee terbaik di Malaysia ini. Kulit muka saya kembali sihat dan jerawat hilang tanpa meninggalkan kesan parut.  Paling menggembirakan adalah saya hanya fokus untuk 1 sahaja akan tetapi dapat 2 sekali testimoni shaklee sepanjang hamil, berpantang & menyusukan anak sehingga umur 2 tahun. Kesan sampingan yang tidak disedari. Sebab fokus ketika itu hanya hendak sihat tubuh badan & anak pun sihat bersam

Keistimewaan & Kelebihan Pengedar Shaklee Kelana Jaya, Selangor.

Anda sedang mencari pengedar sah shaklee di kawasan sekitar Petaling Jaya, Selangor?  Salam perkenalan kepada semua pengunjung blog Aisyah K. Ya betul. Aisyah K adalah pengedar shaklee yang anda sedang cari. Secara khususnya, saya menetap di Kelana Jaya, Petaling Jaya, Selangor. Bersedia 24/7 untuk anda hubungi bagi mendapatkan produk shaklee serta perkhidmatan konsultasi penggunaan produk shaklee yang berkesan. Sedikit Pengenalan Sebagai Pengedar Shaklee . Pada 20 Jun 2014 saya adalah tarikh saya mendaftar sebagai pengedar shaklee . Hampir 9 tahun sudah bersama dengan shaklee. Bermula ketika masih bujang & sudah bekerja sehinggalah kini anak sudah 2 orang.   Bekerja di Klang. Ramai pengguna produk shaklee di sekitar kawasan Klang telah menghubungi saya bagi mendapatkan supplement shaklee dengan kadar segera.  Sebagai pengedar shaklee yang menetap di Kelana Jaya, sangat mudah untuk saya ke Home Office Shaklee di Sunway Geo Petaling Jaya. Sangat dekat. Hanya 5 minit sahaja dari te

Amalan Gaya Hidup Sihat Ibu Hamil, Menyusu & Berpantang.

Mana satu pilihan anda?A atau B? (A) Ibu cepat lapar        Ibu kerap makan        Berat badan ibu bertambah        Berat badan ibu sukar nak turun        Ibu moody        Ibu lesu  Atau, (B) Tidak ada lagi masalah susu merudum        Ibu lebih cergas        Bayi lebih tenang (sebab cukup susu)        Ibu lebih ceria (sebab bayi tenang)        Bayi membesar elok, ibu tidak mereput, segar dan berseri. Pastinya mesti ramai yang memilih (B) tetapi bagaimana pula caranya? Saya akan kongsikan amalan gaya hidup sihat berdasarkan pengalaman saya menyusu & berpantang dua orang puteri, Maryam & Khadeeja di usia lewat 30.  Sekarang berusia 40 tahun. Bagi tahu awal - awal umur supaya anda juga akan rasa mampu menjalani dan melakukan amalan gaya hidup sihat seperti saya insyaAllah. Sebelum itu saya kongsikan terlebih dahulu apa rutin sebagai ibu yang bekerja, menyusukan anak & ketika berpantang selepas bersalin. Rutin Ibu Bekerja & Menyusukan Anak .  Bangun seawal pukul 4.30 pagi