Skip to main content

SANGAT BERPUAS HATI DENGAN KEPUTUSAN UJIAN DARAH & MGTT MENGANDUNG KALI INI

Assalamualaikum wbt & Salam sejahtera kepada pembaca blog AISYAYH K, JURNAL HAMIL & MENYUSU. Ini adalah entry pertama blog saya. Boleh share & tinggalkan komen ya. Terima kasih.

Saya nak kongsikan disini perbandingan keputusan ujian darah semasa mengandung 2 tahun yang lepas pada 2018 & tahun ini 2020. Kedua - duanya prosidur yang sama kena puasa 8 jam sehari sebelum ambil darah & ambil darah 2 jam lepas minum air gula.

Tahun 2018, Saya pertama kali mengandung. Saya selalu merujuk buku 9 bulan 10 hari. Mase nie saya agak tidak menjaga makan & kurang bersenam even sebelum mengandung lagi. Supplement pre-natal shaklee pun saya tak ambil secara konsisten & teratur mcm dah agak lewat mase tu dh masuk 6 bulan baru ambil betul2. Dr O&G kate nak ambil darah selepas raya..mase nie orang byk makan kan..x nak ambil darah mase bulan puasa. So saya akur & follow jer la ckp Dr.Paling saya ingat mase raya 2018 banyak makan pulut kuning & rendang ayam (yang dimasak menggunakan noxxa). Memang nampak sangat saya x jaga makan mase nie. So result MGTT saya tahun 2018 mmg x cantik & Dr O&G diagnos saya ade GDM mase mengandung.
Keputusan bacaan gula sebelum minum air gula (berpuasa) adalah 4.2, normal range 3.9 - 6.1. Keputusan selepas 2 jam minum air gula 9.9, melebihi bacaan normal iaitu 2.9-6.7. Keputusan bacaan hemoglobin 13.7, normal range 11.5-16


So agak sedih mase tu. Dr just advice jumpa pakar diet. So sepanjang jumpa pakar diet, dia nasihatkan saya utk control gula dengan mengamalkan diet yang sihat siap ada buku utk saya catat & monitor selama 2 minggu. So saya & suami (as a moral support) sama2 follow cadangan diet yang Dr bagi. After 2 minggu saya jumpa Dr pakar diet tunjuk progress bacaan gula dlm darah yang saya ambil sendiri di rumah. Dr berpuas hati dengan keputusan bacaan darah dlm gula saya. Tapi mase jumpa Dr tu still kena ambil darah depan2 dia sebab nak tgk jugak result mcm mane. Alhamdulillah bacaan gula dlm darah saya normal utk sesi pagi.Kesan GDM mase mengandung nie, bila scan Maryam punya berat naik agak banyak selang seminggu. Last scan pada 15/8/2028 iaitu sehari sebelum bersalin, Dr bagi tau berat Maryam 3.4kg.

Tahun 2020. Kali ke - 3 saya mengandung, anak ke -2. Sebelum tu nak share sikit. Sebelum saya mengandung kali, saya sangat disiplin bab makan & senaman sebab ada latar belakang mengandung with GDM sebelum ini. Selepas bersalin Maryam, masa berpantang memang jaga betul2 food intake & konsisten ambil supplement post - natal shaklee. Plus menyusu badan Maryam. Masa Maryam dah genap umur 1 tahun, iaitu pada 16.08.2019, saya mula join program detox queen sehinggalah pertengahan bulan Disember 2019. Dapat la buat 7 kali detox queen sebelum saya disahkan mengandung pada hujung Disember 2019. Program detox queen yang saya buat nie lengkap dengan menu sihat selama 7 hari bersama dengan senaman & supplement utk menyokong bagi mendapatkan hasil detox queen yang kita mahukan atau pun result after detox yang x disangka - sangka & best. Selain tu, saya dan suami konsisten "morning walk" & hiking (sebelum saya mengandung) setiap hujung minggu.Mengandung kali ini saya memang konsisten mengamalkan supplement shaklee, jaga food intake, langsung x minum air manis, kerap morning walk tapi xde hiking la, ganti dengan prenatal cardio workout selama 20 minit selang sehari. Pada 06.03.2020 saya buat ujian darah & kena minum air gula sebab ade history mengandung with GDM pada tahun 2018. Seminggu selepas tu dapat keputusan. Berdebar jugak nak tengok. Alhamdulillah, saya amat berpuas hati dan x sangka bacaan gula dalam darah saya adalah normal utk bacaan semasa berpuasa & 2 jam selepas minum air gula perisa anggur.
Keputusan bacaan gula sebelum minum air gula (berpuasa) adalah 3.8, normal range 3.5 - 5.5. Keputusan selepas 2 jam minum air gula 5.5, bacaan normal iaitu < 7.8 Keputusan bacaan hemoglobin 13.9, normal range 11.5 - 16.5




Dr nampak surprise dengan keputusan bacaan gula dlm darah saya ni dan meminta saya minum lagi air gula mase 28 minggu nnt sebab katenye saya ade latar belakang GDM sebelum ini utk lebih kepastian bacaan kali ke-2 nie adalah normal juga. Baiklah Dr. So for time being, saya teruskan jer la healthy lifstyle saya.

Comments

Popular posts from this blog

Testimoni Shaklee Berpantang Selepas Bersalin & Menyusukan Anak Sehingga Usia 2 Tahun.

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pengunjung  setia & baru blog Aisyah K.  Sudah genap 9 tahun pada bulan Jun tahun 2014 saya mendaftar sebagai pengedar sah shaklee. Bermula dengan set supplement asas sahaja. Dari situ bermulalah pelbagai testimoni shaklee yang saya sendiri perolehi. Bermula dari bujang sehinggalah kini anak sudah ada 2 orang. Testimoni shaklee semasa hamil 9 bulan 10 hari. Testimoni shaklee semasa menyusukan anak sehingga umur 2 tahun.  Ada juga testimoni shaklee ketika kulit muka naik jerawat.  Menakjubkan sungguh bila konsisten ambil supplement shaklee terbaik di Malaysia ini. Kulit muka saya kembali sihat dan jerawat hilang tanpa meninggalkan kesan parut.  Paling menggembirakan adalah saya hanya fokus untuk 1 sahaja akan tetapi dapat 2 sekali testimoni shaklee sepanjang hamil, berpantang & menyusukan anak sehingga umur 2 tahun. Kesan sampingan yang tidak disedari. Sebab fokus ketika itu hanya hendak sihat tubuh badan & anak pun sihat bersam

Keistimewaan & Kelebihan Pengedar Shaklee Kelana Jaya, Selangor.

Anda sedang mencari pengedar sah shaklee di kawasan sekitar Petaling Jaya, Selangor?  Salam perkenalan kepada semua pengunjung blog Aisyah K. Ya betul. Aisyah K adalah pengedar shaklee yang anda sedang cari. Secara khususnya, saya menetap di Kelana Jaya, Petaling Jaya, Selangor. Bersedia 24/7 untuk anda hubungi bagi mendapatkan produk shaklee serta perkhidmatan konsultasi penggunaan produk shaklee yang berkesan. Sedikit Pengenalan Sebagai Pengedar Shaklee . Pada 20 Jun 2014 saya adalah tarikh saya mendaftar sebagai pengedar shaklee . Hampir 9 tahun sudah bersama dengan shaklee. Bermula ketika masih bujang & sudah bekerja sehinggalah kini anak sudah 2 orang.   Bekerja di Klang. Ramai pengguna produk shaklee di sekitar kawasan Klang telah menghubungi saya bagi mendapatkan supplement shaklee dengan kadar segera.  Sebagai pengedar shaklee yang menetap di Kelana Jaya, sangat mudah untuk saya ke Home Office Shaklee di Sunway Geo Petaling Jaya. Sangat dekat. Hanya 5 minit sahaja dari te

Amalan Gaya Hidup Sihat Ibu Hamil, Menyusu & Berpantang.

Mana satu pilihan anda?A atau B? (A) Ibu cepat lapar        Ibu kerap makan        Berat badan ibu bertambah        Berat badan ibu sukar nak turun        Ibu moody        Ibu lesu  Atau, (B) Tidak ada lagi masalah susu merudum        Ibu lebih cergas        Bayi lebih tenang (sebab cukup susu)        Ibu lebih ceria (sebab bayi tenang)        Bayi membesar elok, ibu tidak mereput, segar dan berseri. Pastinya mesti ramai yang memilih (B) tetapi bagaimana pula caranya? Saya akan kongsikan amalan gaya hidup sihat berdasarkan pengalaman saya menyusu & berpantang dua orang puteri, Maryam & Khadeeja di usia lewat 30.  Sekarang berusia 40 tahun. Bagi tahu awal - awal umur supaya anda juga akan rasa mampu menjalani dan melakukan amalan gaya hidup sihat seperti saya insyaAllah. Sebelum itu saya kongsikan terlebih dahulu apa rutin sebagai ibu yang bekerja, menyusukan anak & ketika berpantang selepas bersalin. Rutin Ibu Bekerja & Menyusukan Anak .  Bangun seawal pukul 4.30 pagi