Skip to main content

5 Tips Travel Dengan Anak Kecil.

Cuti sekolah bakal tiba tidak lama lagi.
Memang ini yang dinantikan oleh anak - anak kita semua.
Sudah ada perancangan hendak bawa anak - anak ke mana?
Legoland? Berkhemah depan rumah sahaja? Balik kampung? Berkelah? Atau ke Zoo Negara? 
Mempunyai anak kecil seringkali membuatkan ibu bapa berfikir dua tiga kali. Usah risau. Ke mana pun destinasinya, perancangan yang teliti perlu dilakukan. Ianya tidaklah sesukar yang anda sangka. 
Jom baca 5 tips travel dengan anak kecil yang akan saya kongsikan disini. 

Tips Travel#1. Destinasi Pilihan Anda.
Pilihan destinasi samada di dalam negara atau luar negara? Jika di dalam negara tidaklah perlu difikirkan untuk menyediakan passport untuk si kecil. Pengalaman saya sendiri pertama kali membawa Maryam menaiki kapal terbang ke Terengganu tahun 2019.

Maka untuk travel pertama kali ini bersama anak kecil, saya dan suami memilih destinasi di dalam negara sebagai percubaan berjalan jauh dengan Maryam.

Destinasi paling penting sebab perlu ambil kira aktiviti anak - anak. Pilihan destinasi itu wajib ada kolam mandi, pantai untuk anak - anak mandi manda sambil bermain - main pasir dan mudah serta berdekatan dengan kedai makan.

Tips Travel#2. Pengangkutan Yang Dinaiki
Ketika travel dengan Maryam ke Terengganu, saya dan suami memilih untuk menaiki kapal terbang sahaja sebagai permulaan perjalanan jauh. 
Lebih cepat sampai dan kebarangkalian untuk berlaku ketidakselesaan tidaklah terlalu lama. Saya dan suami buat bacaan sedikit bagaimana hendak bagi Maryam yang ketika itu baru berusia 1 tahun selesa sepanjang perjalanan yang singkat itu.

Semuanya berjalan dengan lancar dan Maryam pun selesa dan tidak meragam sangat. 

Tapi ada juga insiden anak kecil lain menangis dan meragam. Saya dan suami cuba membantu dengan ajak Maryam berkawan & bermain - main dengan anak kecil. Terus senyap sebab sudah ada geng kawan dalam kapal terbang.

Tips Travel#3. Rancang Waktu Perjalanan.
Dari pembacaan panduan travel dengan menaiki kapal terbang, saya dan suami merancang untuk memulakan perjalanan pada awal pagi sebelum subuh. 

Kami biarkan Maryam main sepuas hati. Bagi Maryam tidur tengahari sebentar. Sambung semula bagi dia main. Simpan beg siap - siap di dalam kereta. Tidur malam sekejap, pukul 4 pagi dukung Maryam yang sedang nyenyak tidur bertolak ke KLIA.

Sudah penat bermain di siang hari dan tidur sekejap pada malam sebelum bertolak, maka Maryam terus tertidur dalam kapal terbang di sepanjang perjalanan ke Terengganu. 

Tips Travel#4. Makanan Untuk Si Kecil.
Maryam masih menyusu badan saya ketika usia 1 tahun tapi sudah makan solid. Keperluan susu insyaAllah mencukupi. Saya dan suami hanya perlu sediakan makanan sahaja. 

Tidak banyak mana pun makanan yang kami bawa. Bawa roti sudah cukup sebagai bekalan di dalam kapal terbang. Maryam pula jenis yang tidak memilih makanan sangat. Di dalam kapal terbang sepanjang perjalanan, Maryam tidur lama juga, bangun tidur minum susu badan dan makan muffin yang disediakan.
Makanan di hotel pun Maryam makan seperti apa yang saya dan suami makan. Ayam, nasi dan ikan semua makan.

Jika perjalanan ke Terengganu dengan menaiki kereta, saya akan sediakan makanan berat lebih sedikit seperti bihun goreng, sandwich atau nasi goreng. Minuman paling penting untuk disediakan. Air kosong sahaja di dalam kereta 😊

Tips Travel#5. Barang Keperluan Anak.
Ini paling penting. Pakaian yang selesa dan mencukupi bersesuaian dengan aktiviti sepanjang berada di destinasi. 

Permainan anak - anak juga wajib di bawa. Bukan sahaja mainan yang dibawa, saya pastikan bawa satu atau dua buah buku aktiviti mewarna untuk anak tidak kebosanan sepanjang di dalam perjalanan di dalam kereta.
Jika perjalanan percutian dengan menaiki kapal terbang, saya hanya bawa main yang kecil seperti anak patung. 

Beg pakaian anak berasingan dengan beg pakaian saya dan suami. Lagi bagus bawa satu beg galas bagi mengisi barang keperluan harian untuk mudah dibawa jika perlu menukar pakaian di mana - mana kawasan rehat & rawat (R&R).

Stroller juga penting untuk dibawa. Jenis yang mudah dibawa, simpan & lipat. 

Mak ayah pun tidaklah kepenatan untuk berjalan jauh dengan anak - anak kecil. Selesa juga untuk anak - anak jika keletihan boleh baring tidur dalam stroller.

Bonus tips travel adalah dari segi bajet perbelanjaan sepanjang bercuti, saya dan suami menabung RM 100 sebulan sehinggalah pada tarikh yang telah kami rancang untuk bertolak. 

Siap - siapkan lebih awal bajet perbelanjaan. Hati lebih tenang dan gembira.

Hendak menikmati percutian secara percuma?
Melalui bisnes Shaklee, semua orang berpeluang untuk menikmati percutian secara percuma. Hanya dengan memulakan langkah mendaftar ahli Shaklee hari ini.

Entri seterusnya saya akan kongsikan cerita peluang menikmati percutian shaklee bertaraf 5 bintang.

Hubungi Aisyah K untuk daftar ahli shaklee dan dapat menikmati percutian Shaklee secara percuma. 

#nextlevelblogging
#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023 

_ _ _ 

Aisyah Kamaruzaman
Daftar ahli shaklee hanya RM 35 sahaja
Follow & Like FB : Aisyah Kamaruzaman
Hubungi saya untuk mengetahui tentang hamil, berpantang & menyusu dengan sihat & gembira dan juga peluang bisnes Shaklee hanya dari rumah dan 100% secara online.

----
PENAFIAN :
Semua penulisan tentang produk dan testimoni yang dikongsi di blog ini bukan bertujuan untuk merawat dan menyembuhkan penyakit. Sebarang masalah kesihatan mestilah diajukan kepada pakar perubatan yang diiktiraf.

Comments

Popular posts from this blog

Testimoni Shaklee Berpantang Selepas Bersalin & Menyusukan Anak Sehingga Usia 2 Tahun.

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pengunjung  setia & baru blog Aisyah K.  Sudah genap 9 tahun pada bulan Jun tahun 2014 saya mendaftar sebagai pengedar sah shaklee. Bermula dengan set supplement asas sahaja. Dari situ bermulalah pelbagai testimoni shaklee yang saya sendiri perolehi. Bermula dari bujang sehinggalah kini anak sudah ada 2 orang. Testimoni shaklee semasa hamil 9 bulan 10 hari. Testimoni shaklee semasa menyusukan anak sehingga umur 2 tahun.  Ada juga testimoni shaklee ketika kulit muka naik jerawat.  Menakjubkan sungguh bila konsisten ambil supplement shaklee terbaik di Malaysia ini. Kulit muka saya kembali sihat dan jerawat hilang tanpa meninggalkan kesan parut.  Paling menggembirakan adalah saya hanya fokus untuk 1 sahaja akan tetapi dapat 2 sekali testimoni shaklee sepanjang hamil, berpantang & menyusukan anak sehingga umur 2 tahun. Kesan sampingan yang tidak disedari. Sebab fokus ketika itu hanya hendak sihat tubuh badan & anak pun sihat bersam

Keistimewaan & Kelebihan Pengedar Shaklee Kelana Jaya, Selangor.

Anda sedang mencari pengedar sah shaklee di kawasan sekitar Petaling Jaya, Selangor?  Salam perkenalan kepada semua pengunjung blog Aisyah K. Ya betul. Aisyah K adalah pengedar shaklee yang anda sedang cari. Secara khususnya, saya menetap di Kelana Jaya, Petaling Jaya, Selangor. Bersedia 24/7 untuk anda hubungi bagi mendapatkan produk shaklee serta perkhidmatan konsultasi penggunaan produk shaklee yang berkesan. Sedikit Pengenalan Sebagai Pengedar Shaklee . Pada 20 Jun 2014 saya adalah tarikh saya mendaftar sebagai pengedar shaklee . Hampir 9 tahun sudah bersama dengan shaklee. Bermula ketika masih bujang & sudah bekerja sehinggalah kini anak sudah 2 orang.   Bekerja di Klang. Ramai pengguna produk shaklee di sekitar kawasan Klang telah menghubungi saya bagi mendapatkan supplement shaklee dengan kadar segera.  Sebagai pengedar shaklee yang menetap di Kelana Jaya, sangat mudah untuk saya ke Home Office Shaklee di Sunway Geo Petaling Jaya. Sangat dekat. Hanya 5 minit sahaja dari te

Amalan Gaya Hidup Sihat Ibu Hamil, Menyusu & Berpantang.

Mana satu pilihan anda?A atau B? (A) Ibu cepat lapar        Ibu kerap makan        Berat badan ibu bertambah        Berat badan ibu sukar nak turun        Ibu moody        Ibu lesu  Atau, (B) Tidak ada lagi masalah susu merudum        Ibu lebih cergas        Bayi lebih tenang (sebab cukup susu)        Ibu lebih ceria (sebab bayi tenang)        Bayi membesar elok, ibu tidak mereput, segar dan berseri. Pastinya mesti ramai yang memilih (B) tetapi bagaimana pula caranya? Saya akan kongsikan amalan gaya hidup sihat berdasarkan pengalaman saya menyusu & berpantang dua orang puteri, Maryam & Khadeeja di usia lewat 30.  Sekarang berusia 40 tahun. Bagi tahu awal - awal umur supaya anda juga akan rasa mampu menjalani dan melakukan amalan gaya hidup sihat seperti saya insyaAllah. Sebelum itu saya kongsikan terlebih dahulu apa rutin sebagai ibu yang bekerja, menyusukan anak & ketika berpantang selepas bersalin. Rutin Ibu Bekerja & Menyusukan Anak .  Bangun seawal pukul 4.30 pagi